Free Cursors

Recept på begäran (igen!!!)

AMERIKANSK POTATISGRATÄNG (4 port. )

image362

10 st potatisar

2 gula lökar


Gratängsås:

50 gr margarin eller smör

3-4 msk vetemjöl

5-6 dl mjölk

Salt och peppar efter smak

3-4 dl riven ost

3 klyftor vitlök


Skala potatisen och skiva den, skala löken och SKIVA den (INTE hacka, runda ringar ska det vara!!!) Varva potatisskivorna och löken och mellan varven lite salt och peppar.


Såsen:

Fräs matfettet, dra av kastrullen, ha i mjölet och blanda ihop, späd i omgångar med mjölk, låt det puttra ca 5 minuter. Smaksätt med salt och peppar och pressa i vitlöken. Slå över hälften av såsen, se till att det åker  ner mellan potatisskivorna... (Jag brukar peta med två gafflar) Grädda gratängen i ugnen i 200 grader ca 45 minuter.

Ta ut gratängen och slå över resten av såsen (o använd gafflarna). Grädda gratängen tills den fått fin färg och du känner med en sticka att den är klar. Täck formen med aluminiumfolie om färgen blir för stark och gratängen inte är klar.

VOILÁ, detta är sååå mumsigt!!!!!!


Kloka ord:
Postat av: Titti

Tack för det, då blev jag hungrig igen!!!!! Och jag som tagit fram köttfärssås ur frysen bara för att göra det enkelt.

2007-11-15 @ 15:43:04
URL: http://dagarimittliv.blogg.se
Postat av: Pia

jag niger fint och tackar för receptet

2007-11-15 @ 16:01:23
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Lene

tack snälla, vad guligt av dej! ha en fortsatt trevlig vecka

2007-11-15 @ 19:45:35
URL: http://faktalene.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0